Aristotel recunoștea două tipuri de condiționări la care este
supus omul: biologice și sociale. Pe acestea trebuia să le ia în
considerare orice teorie etică sau politică pentru a putea urmări
o viață bună individuală sau comunitară. Astăzi avem de a face
și cu a treia condiționare, cea tehnologică. În acest caz
designerul tehnologiei devine un actant politic important, el
modificând structurile de existență ale întregii societăți.
Același lucru se poate afirma și despre experții care consiliază
factorii de decizie guvernamentali sau corporatiști în aplicarea
anumitor soluții tehnologice. Dar pentru a putea formula o teorie
asupra bunei guvernanțe a tehnologiei trebuie să știm întâi ce
este aceasta și care sunt efectele acesteia asupra vieții noastre.
Ce este tehnologia
Astăzi, conform Wikipediei, tehnologia este înțeleasă ca
„crearea, modificarea, utilizarea și cunoașterea uneltelor,
mașinilor, tehnicilor, meșteșugurilor, sistemelor, modurilor de
organizare, în scopul rezolvării unei probleme, îmbunătățirii
unei soluții preexistente la o problemă, atingerii unui scop sau a
realizării unei anumite funcții.”
(http://en.wikipedia.org/wiki/Technology)
Această definiție obiectuală nu vorbește însă despre importanța
ontologică a tehnologiei, i.e. ce este și ce rol joacă acest tip
de materialitate. Există două teorii care aprofundează această
problemă: teoria actor-rețea a lui Bruno Latour (Reassembling
the social: An introduction to actor-network-theory.
Oxford University Press, Oxford, 2005.) și teoria
medierii a lui Don Ihde (Technology and Lifeworld.
From Garden to Earth, Indiana University
Press, 1990.).
Teoria actor-rețea afirmă că artefactele tehnologice sunt actanți
sau actori în cadrul unei rețele indefinite de actanți (umani și
non-umani). Artefactele „determină ... autorizează, permit,
afordează, încurajează, sugerează, influențează, blochează,
fac posibilă, interzic, etc.” acțiunea umană. Posibilitatea de
acțiune a actanților este dată de programele de acțiune
înscrise în aceste artefacte în procesul de creare și utilizare a
lor. Latour nu face deosebire între actanții umani și cei
non-umani, pe fiecare dintre aceștia considerându-i ca acționând
în virtutea propriilor programe de acțiune. Latour dă ca exemplu
pragurile de limitare a vitezei de pe șosele care sunt acei actanți
asupra cărora s-a delegat siguranța rutieră, prin translatarea
datoriei poliției de a asigura bunul trafic asupra unei piedici
fizice care nu acționează decât prin compoziția programului de
acțiune propriu pragurilor cu unul din programele conducătorului
auto, acela de a nu-și avaria autoturismul.
Teoria medierii tehnologice pornește de la analizele fenomenologice
ale unei relații originare eu-lume. Don Ihde neagă existența unei
astfel de relații imediate afirmând că orice relație cu lumea
este mediată. Medierea este condiția de posibilitate a tehnologiei.
Eul și lumea există doar pentru că se exprimă, sunt mediați. Don
Ihde specifică patru relații posibile: de întrupare (omul
întrupează tehnologia, aceasta devenind extensie proprie a
trupului), hermeneutică (lumea se exprimă doar prin intermediul
artefactelor tehnologice), de fundal (tehnologia asigură fundalul
vieții de zi cu zi fără a mai fi percepută) și de alteritate
(tehnologia devine un celălalt cu care interacționăm). Modul în
care omul acționează și percepe lumea este profund influențat de
tehnologie.
Aceste două teorii resping caracterul strict material, obiectual al
tehnologiei, determinismul social sau pe cel tehnologic, autonomia
morală omului sau pe cea a tehnologiei. Marea diferență între
cele două perspective constă în caracterul transcendental al
omului în această ecuație: este omul cel ce dă sens lumii și
face alegeri față de care este cu adevărat responsabil (ca pentru
Ihde) sau este un simplu actant, doar mult mai complex dar nu diferit
de pragul de reducere a vitezei, a cărui responsabilitate nu este
transcendentală ci doar o altă specificație a programului de
acțiune.
Cum funcționează tehnologia
Există cel puțin șase tipuri de medieri efectuate de către
tehnologie care influențează și rescriu moralitatea presupus
autonomă a omului: medierea percepției, medierea acțiunii,
medierea opțiunilor, medierea deciziilor, medierea practicilor și
medierea valorilor, credințelor și a normelor morale. Tehnologia
mediază percepția în sensul în care ne arată cum este lumea prin
propria grilă de interpretare. Conducerea automobilului spre exemplu
mărește distanța fizică față de ceilalți și îi prezintă pe
aceștia doar ca participanți în trafic, realizând astfel și o
detașare morală față de ei. Tehnologia mediază acțiunile umane
creând condițiile de posibilitate ale acțiunii. Într-o lume
tehnologică, multe dintre acțiunile pe care le executăm nu mai pot
fi decât mediate tehnologic. Tehnologia mediază opțiunile creând
anumite posibilități de acțiune, modificându-le pe altele iar pe
altele pur și simplu eliminându-le, modificând și valorile și
datoriile morale asociate acestor opțiuni. Tehnologia mediază
deciziile prezentând atât informațiile relevante pentru luarea
deciziilor cât și variatele optime din punct de vedere tehnologic.
Tehnologia mediază practicile creând condițiile de practicare a
unor stiluri de viață. În fine, tehnologia crează, modifică și
modelează normele și valorile morale ca atare. Spre exemplu,
introducerea camerelor de supraveghere a repoziționat valorile
intimității și ale securității creând noi moduri de a
conceptualiza și trăi într-o lume de tip panopticon. Afordările
(calități fizice ale obiectelor care permit, sugerează sau
interzic anumite acțiuni) prin care tehnologia realizează aceste
medieri apar ca urmare a designului tehnologic și a modificărilor
ulterioare generate de utilizare. Designerul întipărește în
artefactul tehnologic anumite valori și norme, creând astfel
condițiile materiale pentru diferite tipuri de mediere.
Politica tehnologiei
Politica tehnologiei, adică teoria bunei guvernanțe aplicată
condiționărilor tehnologice, trebuie să se axeze pe trei mari
componente: a) evaluarea consecințelor utilizării tehnologiei, b)
modificarea caracteristicilor acesteia pentru promovarea unei vieți
bune și c) îmbunătățirea abilităților tehno-morale ale
utilizatorilor prin promovarea bunelor practici de utilizare cu
ajutorul condiționărilor materiale înscrise în design.
Există deja o serie de exemple importante privind impactul pe care
relația dintre politică și tehnologie îl are asupra vieții de zi
cu zi. În primii ani ai introducerii bicicletei, la sfârșitul
secolului XIX în Anglia, codul vestimentar face ca unei femei să îi
fie interzis accesul într-o cafenea pentru că purta pantaloni.
Motivul pentru care purta pantaloni în plină epocă victoriană era
faptul că se plimba cu bicicleta. Deși Lady Harberton pierde
procesul intentat patronului cafenelei adoptarea pe scară largă a
bicicletei face ca decizia, juridică în acest caz, să fie
invalidată de necesități tehnologice. Rămânând pe domeniul
relației dintre emanciparea femeilor și tehnologie putem menționa
mașina de spălat ca instrument nu doar pentru corvezile zilnice dar
pentru eliberarea timpului femeilor pentru asumarea de către acestea
de acțiuni social-politice. Decizia politică poate de multe ori da
naștere unor soluții tehnologice interdicțiile impuse de politic,
cum ar fi răspândirea în masă a țigării electronice ca răspuns
la politicile anti-fumat ale guvernelor. Și nu de puține ori
întâlnirea dintre politică și tehnologie are efecte perverse, cum
este cazul introducerii becurilor ecologice în Țările de Jos.
Aici, prin decizie politică, pentru a reduce consumul de energie a
fost interzisă comercializarea becurilor cu filament. Dar, datorită
consumului scăzut al noilor becuri economice, consumatorii au
folosit mai multe becuri, uneori în locuri care nu necesitau
iluminare. Ca urmare, consumul de energie electrică pentru iluminat
a crescut.
Un bun exemplu de analiză a politicii tehnologiei este cazul
proiectului european de normare a introducerii mașinilor inteligente
analizat de Katinka Waelbers (Doing
Good with Technologies: Taking Responsibility for the Social Role of
Emerging Technologies,
Springer, 2011) care scoate la lumină efectele
perverse ale tehnologiilor propuse, efecte trecute cu vederea de
entuziasmul naiv care însoțește promovarea unei noi tehnologii.
Noile mașini inteligente propun o serie de soluții tehnologice
pentru confortul și siguranța conducerii de autoturisme care au
determinat decidenții din Uniunea Europeană să promoveze
introducerea acestor mașini inteligente. Studiile empirice au pus în
evidență și posibile consecințe nefaste ale utilizării acestor
autovehicule: mărirea vitezei de croazieră în trafic aglomerat,
modificarea obișnuințelor de a conduce prin schimbarea mai
frecventă a benzilor și creșterea frecvenței depășirilor,
reacția întârziată la unele evenimente comune în trafic,
diminuarea atenției conducătorului, diminuarea capacității de
predicție din partea conducătorilor de autoturisme normale a
comportamentului mașinilor dotate cu sisteme inteligente, eșecuri
ale sistemelor inteligente în a detecta pietonii și bicicliștii și
creșterea comportamentelor antisociale ale șoferilor împotriva
acestor grupuri. Această analiză care scoate în evidență
eșecurile unei tehnologii nu este o pledoarie împotriva
introducerii ei, mai ales că este puțin probabil ca factorul
politic să aibă efectiv această putere, ci o invitație la
îmbunătățirea tehnologiei care să răspundă acestor probleme și
să contribuie la o viață mai bună a cetățenilor. „Se pune
întrebarea dacă mai putem fi virtuoși într-un trafic în care
tehnologiile au făcut ca mașinile să se conducă mai mult sau mai
puțin singure. A fi virtuos în trafic implică lucruri precum a
lăsa să treacă pe cel care (conform regulamentelor) ar trebui de
fapt să aștepte și a fi răbdător dacă cineva greșește sau are
de descărcat ceva din mașină. Așa cum s-a arătat, tehnologiile
inteligente (ADAS) pot conduce la un comportament mai antisocial și
mai nerăbdător. Studiile preliminare arată că instalarea de
tehnologii inteligente (ACC) relativ limitate micșorează deja
bunăvoința față de alți participanți la trafic, precum
motocicliști sau participanți și mai vulnerabili.” (Waelbers,
op.cit., 131-132) În final, ar trebui să luăm seama ca prin
acceptarea necritică a unor tehnologii confortabile să nu rămânem
fără civilizație.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu