În urma războaielor ultimelor două secole au fost studiate (deși
se știa de mai demult de aceste fenomene) membrele fantomă. Un
soldat ce și-a pierdut spre exemplu o mână pe câmpul de luptă
raportează că își simte încă mâna, ba mai mult, are dureri
insuportabile în acea mână. Fenomenul nu este rar, apărând în
forme mai ușoare sau mai grave la aproximativ 90% din cei ce își
pierd un membru. Problema cu atenuarea durerii în membrele fantomă
este aceea că nefiind o durere fizico-chimico-biologică nu poate fi
tratată prin administrarea de analgezice. Modalitatea de a reduce
sau chiar anula durerea s-a dovedit a fi simplă, unii pacienți
chiar scăpând de membrele fantomă. Este vorba de folosirea unei
cutii cu două compartimente și a unei oglinzi. Unul din
compartimente este acoperit, celălalt este vizibil. Cele două
compartimente sunt despărțite de oglindă. Cutia este așezată în
fața pacientului astfel încât acesta să își poată introduce
mâinile în cele două compartimente ale cutiei. Mâna sănătoasă
va fi introdusă în compartimentul vizibil. Oglinda este astfel
poziționată încât pacientul va putea vedea reflecția mâinii
existente în acea poziție în care ar trebui să se afle mâna
fantomă. Vizual pacientul percepe astfel două mâini sănătoase,
una dreaptă și una stângă. Marea problemă ce trebuie rezolvată
în cazurile de membre fantomă este ca pacientul să poată controla
acel membru fantomă. Terapia oglinzii constă în a cere pacientului
să facă cu ambele mâini exact aceleași gesturi (de exemplu să
strângă și să deschidă pumnul). Pacientul va observa în cadrul
terapiei cum cele două mâini ale sale acționează concomitent la
voința sa și mai ales că își poate controla membrul fantomă. În
limbaj tehnic, corpul propriu pe care pacientul îl simte este schema
corporală iar ceea ce el vede este imaginea corpului. Înainte de
terapie schema corporală conține o mână dureroasă, dar imaginea
corpului este lipsită de o astfel de mână. În cadrul terapiei se
caută a da o imagine acestei scheme pentru a o putea modifica.
Dar astfel de experimente au mers mai departe pentru a demonstra
modalitatea întrupării extensiilor tehnologice. Noul experiment are
următoarea formă: o persoană își așează mâna sub un pupitru.
Pe acel pupitru se află un obiect oarecare, de exemplu o carte. O
altă persoană va trebui să atingă concomitent, după același
model de mișcare, atât mâna persoanei care se află sub pupitru
cât și obiectul care se află pe pupitru și pe care persoana în
cauză îl observă. În urma experimentului, persoana raportează,
de cele mai multe ori că simte atingerea în
respectivul obiect. Prin urmare schema corporală ajunge să cuprindă
și acel obiect exterior.
Ceea ce demonstrează aceste experimente este faptul că obiectele
materiale cu care avem contact prelungit, prin intermediul cărora
acționăm devin parte a corpului nostru. Cu aceste extensii percepem
și acționăm în lume. Astfel, când scriem cu un creion pe hârtie
(o activitate din ce în ce mai rară), creionul devine transparent
privirii teleologice care se concentrează pe actul de a scrie. Cu
acel creion simțim asperitățile hârtiei, prin acel creion ne
manifestăm în cadrul unei simbioze om-tehnologie. Extrapolând,
același lucru se întâmplă când vorbim la telefon sau când
conducem mașina: extensiile materiale ale corpului nostru devin
parte a schemei noastre corporale.
Aceste extensii tehnologice, de la simplii ochelari de vedere la
calculatoare și realități virtuale, mediază percepția și
acțiunea umană. „Fiziologic vorbind, omul, în cursul utilizării obișnuite a tehnologiei – sau a trupului său
prevăzut cu nenumărate extensii – este perpetuu modificat de tehnologie și, la rându-i,
descoperă mereu căi noi de modificare a tehnologiei”. (McLuhan, 2006, 412). Tehnologia se
interpune între ființa umană și lume, dar nu ca un mediu
transparent, ca un fel de ochelari fără dioptrii, ci modifică atât pe cel ce experimentează
cât și lumea experimentată. Inserându-se în relația eu-lume,
în interrelația prin care se constituie reciproc ființa umană și lumea sa, tehnologia devine parte
esențială a acestei relații.
Tehnologiile nu sunt 'intermediari' neutri între oameni și lume, ci
mediatori: ele mediază activ această relație”. Pentru a
specifica diferența dintre intermediar și mediator este foarte
sugestivă o imagine preluată din Dragostea în vremea holerei de
Gabriel Garcia Marquez. Astfel într-o relație de dragoste
intermediarul este cel ce duce scrisorile de la un îndrăgostit la
celălalt fără să cunoască scopul și conținutul scrisorii sau
intențiile celor doi. Mediatorul pe de altă parte este cel care
cunoaște intențiile ambilor și mediază activ relația. În
romanul amintit, cel ce mediază relația de dragoste, mediatorul,
Francisco Aziza, scrie scrisorile pentru ambii îndrăgostiți,
astfel încât ajunge să se substituie acestei relații.
Un telefon mobil este un mijloc de percepție mai degrabă decât
obiect al percepției. Deși doar telefonul este cel ce scoate sunete
şi, la limită, eu percep doar sunetele difuzorului telefonului, nu telefonul este totuși cel pe
care îl percep, ci persoana cu care vorbesc. Telefonul în acest
caz, împreună cu rețeaua GSM, devine parte a sistemului meu
perceptiv, extinde zona mea de influență și percepție. Principala
caracteristică pentru ca întruparea dispozitivelor tehnologice și
medierea să aibă loc este ca tehnologia să poată deveni
transparentă în cadrul acțiunii. Pentru ca transparența să se
realizeze sunt necesare cel puțin trei condiții:
a) condiția de design, artefactul trebuie să fie astfel construit încât să poată fi întrupat, în cazul unui dispozitiv hands-free să respecte structura anatomică a urechii;
b) condiția de dexteritate, o anumită îndemânare în a folosi artefactul, de exemplu să cunosc modul de manipulare al mausului și ce efecte au acțiunile particulare;
c) condiția de familiaritate, artefactul trebuie să instanțieze ceea ce este perceput într-o formă analoagă percepției nemediate, să transpună de exemplu radiația infraroșie în imagini din spectrul vizibil.
a) condiția de design, artefactul trebuie să fie astfel construit încât să poată fi întrupat, în cazul unui dispozitiv hands-free să respecte structura anatomică a urechii;
b) condiția de dexteritate, o anumită îndemânare în a folosi artefactul, de exemplu să cunosc modul de manipulare al mausului și ce efecte au acțiunile particulare;
c) condiția de familiaritate, artefactul trebuie să instanțieze ceea ce este perceput într-o formă analoagă percepției nemediate, să transpună de exemplu radiația infraroșie în imagini din spectrul vizibil.
Toate medierile tehnologice transformă radical percepţia și
acțiunea prin fenomenele de amplificare și reducere a elementelor
percepute. Telefonul amplifică atenția acordată vocii și
discursului unei persoane reducând în schimb celelalte
caracteristici ale prezenței unei persoane. Prezența telefonului
nu modifică doar modul de a fi prezent dar creează noi modalități
de comunicare, noi îndemânări, un nou tip de atenție și de
inserție în lume.
Întruparea și medierea specifice tehnologiilor au implicații
asupra modului de a trăi și asupra vieții noastre morale.
Tehnologiile oferă afordări (
din engl. affordance=calitate a unui obiect de a permite, a sugera sau a
impune anumite acțiuni). Un limitator de viteză obligă șoferul să
încetinească, ecografia obstetrică mărește afectivitatea
părinților față de copil înainte ca acesta să se nască,
deținerea unui cuptor cu microunde crește probabilitatea adoptării
unei alimentații bazate pe preparate congelate. Datorită creșterii
dependenței noastre față de tehnologii, acestea trebuie luate în
considerare în urmărirea unei vieți bune (scopul omului pentru
Aristotel). Tehnologia nu este doar un instrument pe care îl putem
ignora. Simpla existență a unei tehnologii creează dileme morale
chiar în cazul respingerii acesteia. Faptul că o tehnologie oferă
anumite posibilități, depistarea unei malformații prin ecografii
obstetrice, face din opțiunea de a nu efectua testul o decizie
informată tehnologic care mediază relația cu viitorul copil. Mare
parte din viață nici nu mai este poibilă în afara medierii
tehnologice: angajarea este condiționată de trimiterea unei
aplicații prin mail, supraviețuirea este condiționată de
sistemele de transport, utilități și aprovizionare cu hrană.
Aceste medieri care formează țesătura de fundal a vieții noastre
reclamă o nouă conștientizare a existenței în care opțiunile
oferite de tehnologie, sau lipsa acestora, să fie corect evaluate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu